۱۳۹۱ آذر ۱۰, جمعه

بیمارستان پارس تهران و کابل بانک افغانستان


چند روزی است در راستای تصمیمات تقه ای دولت که معمولا به نتایج ویرانگری منتهی می شود، سیستم پرداخت الکترونیکی کشور یک شبه تغییر کرده است. اگر شما به فروشگاهی مراجعه کنید و از طریق کارت بانکی خود هزینه را پرداخت کنید، بانک بلافاصله از حساب شما مبلغ را کسر، اما بعد از 48 ساعت به حساب مقصد واریز می کند.  نمی دانم در ممالک دیگر هم چنین چیزی متداول هست یا نه، در هر حال فارغ از تصمیمات شتابزده دولت، باید به این نکته هم توجه داشت که در اقتصاد رانتی و سیستم بانکی کشور، بسیاری از خدمات مجانی است که در کشورهای دیگر بابت آن هزینه دریافت می کنند.
روز پنج شنبه نهم آذر نود و یک، یکی از بستگان بسیار نزدیک من برای آنژیوگرافی در بیمارستان پارس تهران بستری شد. قرار بود اگر پزشکان نتیجه را مناسب تشخیص دهند، گرفتگی عروق با بالون و فنر برطرف و مریض روز جمعه مرخص شود. بیمارستان پیشاپیش بخشی از هزینه را دریافت می کند و اگر هنگام ترخیض، مبلغ تمام و کمال تسویه نشود، بیمار همچنان در اختیار بیمارستان باقی خواهد بود. اما مسئله اینجاست که با تغییر سیستم پرداخت الکترونیکی، چون مبلغ با 48 ساعت تاخیر  به حساب بیمارستان پارس واریز می شود، حسابداری بیمارستان پرداخت از طریق کارت الکترونیکی را قبول نمی کند. توجه داشته باشید که این مبلغ طی 48 ساعت در اختیار صاحب حساب نیست، در اختیار بانکی است که طرف حساب بیمارستان پارس است. و دیگر هیچ ارتباطی به بدحسابی و خوش حسابی بستگان بیمار ندارد. چون روز جمعه بانکها تعطیلند و دقیقاً نیز معلوم نیست هزینه چقدر خواهد شد، طبق دستورات بیمارستان، تنها راه باقی مانده تهیه پول نقد بود. پنج شنبه ناچار شدیم دقیقاً یک گونی اسکناس دو هزار تومنی را با بدبختی از بانک گرفته و در منزل انبار کنیم. اگر مبلغ تضمین شده ای با 48 ساعت تاخیر به حساب بیمارستان پارس تهران پرداخت شود، آنها از گرسنگی نخواهند مرد. این بیمارستان و پزشکان جراح آن، از ثروتمندان ایران هستند که بسیاری از تاجران حسرت درآمدهای نجومی آنها را می خورند. 

در کابل بانک افغانستان نزدیک یک میلیارد دلار دزدی شده است. افغانستان از فقیرترین و گرفتارترین کشورهای جهان است که اقتصاد آن با کمکهای جامعه جهانی اداره می شود. یکی از اعضاء هیئت مدیره این بانک نیز برادر حامد کرزی شهردار ناتوان کابل است که به او رئیس جمهور هم می گویند. آنطور که بی بی سی از قول تیم تحقیقاتی گزارش کرد، بعضاً بسته های دلار را در گونی ریخته و از طریق یک شرکت هواپیمائی به دوبی حمل می کرده اند. در ژاپن هم که مردمانی بسیار درستکار و اقتصادی فوق ثروتمند دارد، دزدی می شود اما نه به این اندازه که در مقابل اقتصاد آن حتی عدد هم نیست. در افعانستان بودجه یک ساله فقیرترین کشور جهان را بالا کشیده اند. در ژاپن یک ردیف آدم بعد از دزدی یک میلیون دلاری خودکشی می کند ولی احتمالا حامد کرزی با شجاعت تمام و احساس  تکلیف خدمت به مردم مظلوم افغانستان در انتخابات بعدی ریاست جمهوری نیز حضور خواهد داشت. شاید برادرش ناچار شود چند صباحی خود را به جزائر زیتونی دوبی تبعید کند، شاید!. 

عملکرد بیمارستان ثروتمند پارس تهران و دزدی یک میلیاردی کابل بانک در یکی از فقیرترین کشورهای جهان را من از یک جنس می دانم. چون مسئله فقط گستاخی و طمع و بزن درو و گوربابای ملت و دزدی و بی اعتمادی و این حرفها نیست. مسئله در فرهنگی ریشه دارد که هیچ کلمه مودبانه ای برای وصف آن سراغ ندارم. توجه بفرمائید که کلماتی مانند دزدی و فرصت طلبی مودبانه فرض شده اند و گرنه به کار می رفتند.

۷ نظر:

  1. دوست عزیز مطلب شما صحیح نیست من اصلا دل خوشی از حکومت ندارم ولی در مورد مطلب شما باید دو نکته را عرض کنم اول اینکه تاخیر پرداخت تا واریز پول به حساب مقصد دو روز یا همان 48ساعت عنوان شده شما نیست و فقط 2 ساعت است وعلت آن هم تنها کاهش تراکنشهاست .دوما در مورد خاص شما یعنی بیمارستان پارس اینجانب شخصا با مشکل مشابه شما با همان بیمارستان در گیر بوده ام آن هم دقیقا چند هفته قبل از تاخیر 2 ساعته .من هم بیمار عمل کرده داشتم وهنگام پرداخت قصد گرداخت با کارت را داشتم که حسابداری بانک عنوان کرد که دستگاه کارت خوان ندارد و من باید پول نفد بپردازم که حتی من برای مسخره کردنشان کفتم اکنون ماست کیسه ای فروشیهای جاده چالوس همه کارت خوان دارند وشما با ادعای بیمارستان مدرن خاور میانه در زمان چرتکه هستید

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. با سپاس از توضیح شما، ممن همین الان از ملاقات مریضمان در بیمارستان پارس بر می گردم. هم از حسابداری پرسیدم و هم از صندوق. اولا سیستم پرداخت الکترونیکی دارند ولی همینطور که نوشتم با آن پول دریافت نمی کنند. دیروز کسی با آنها حسابی سر و صدا کرده است (و شاید هم کسان دیگر که من نمی دانم) و امروز کمی سست شده بودند و اگر واقعاً چاره ای نبود به نظر می رسید ممکن است قبول کنند.خواستم کاملا به شما اطمینان خاطر داده باشم که حرف بی حساب نزده ام.

      در ضمن قانون پرداخت آنلاین چند روزی است اجرا شده و احتمالا برخورد شما مربوط به حدود یک هفته گذشته است. من برای تهیه پول نقد نتوانستم کارت به کارت از حسابهای خودم بکنم. چون انتقال آن به یک روز قد نمی داد.

      یک نکته دیگر هم عرض بکنم. شاید تا یک هفته دیگر این دستور تقه ای را لغو کنند. سیستم بازار ایران معتاد پول نقد مشتری و تبادلات چکی بین خودشان است. این وسط عده ای اسیر و گرفتار این معضلات می شوند و کسی هم جوابگو نیست. دیروز یکی از کارمندان بانک صادرات می گفت شدیدا چک پول کم آورده ایم و همه به پول نقد رو آورده اند.

      حذف
  2. الان نزدیک 5 روزه این قانون اومده و من فعلا مشکلی با این قضیه نداشتم هر چند به شدت از این مسخره بازی عصبانی شدم اما چند تا نکته به نظرم رسید
    1- در دنیایی که همه چی انلاین شده من هیچ دلیلی برای این کار پیدا نکردم حتی این خبر یه جور مبهمی تو سایت بانک مرکزی اومده و بعدش چند تا خبرگزاری درپیت و ضعیف پخشش کردن این سایت ها هیچکدوم جایی برای نظرات کاربران ندارند و کسی اصلا اهمیتی به نظرات مردم که مستقیما با این قانون درگیر هستند نمی ده
    2- دوستی در بالا گفته که این قانون برای کاهش تراکنش ها هست. یعنی چه کاهش تراکنش؟ وقتی من کارت میکشم و پول از حساب من برداشته میشه باید به حساب ذینفع بره نه اینکه توی بانک بمونه بعد چند ساعت منتقل بشه. تازه اگر هم تعداد تراکنیش زیاده باید سرورها رو زیاد کنن. تراکنش که دستی انجام نمیشه کامپیوتریه معنی نداره اینجوری تعداد تراکنیش رو کم کنند. مثل اینه که سرویس ایمیل بیاد بگه کاربرا که ایمیل می فرستند بمونه تو سرور من من روزی دوبار اینا رو منتقل می کنم. خنده دار نیست؟
    3- قبلا ما چیزی داشتم به اسم ساتنا که بین بانکی مبالغ رو منتقل می کرد و انلاین بود بعد اومدن برای کنترل بیشتر روی مبالغ انتقالی و در واقع جلوگیری از پولشویی این سیستم رو برای مبالغ زیاد مختص کردند و مبالغ کم رو با اسم پایا منتقل می کنند. چون تعداد زیاده و نمیرسند انتقالات رو انلاین انجام بدن تو روز چند ساعت یه بار انجام میدن. اونجا فقط برای کنترل نقل و انتقالات این قانون رو گذاشتن و من امیدوار بودم که به مرور سیستم پایا رو انلاین کنند ولی اینا اومدن سیستم شتاب رو هم از انلاین بودن انداختند.
    4-باز هم میگم این محدودیت یه دلیل دیگه داره حالا شاید امنیتی باشه یا هر چیز دیگری ولی یه نوع عقب گرد و پس رفته. باعث مشکلات میشه مردم رو به پول نقد میارن و ...
    5- اخه این دولت کدوم کارش درسته که این درست باشه. تو همین یه ماهه گفتن 50 قلم کالا صادراتش ممنوع شب شد 51 صبح شد 54 تا هفته بعد شد 38 تا بعد گفتن بعضی ها چونه زنی کردن بازهم کم شد بعد ممنوعیت صادرات رو برداشتن گفتن عوارض میگیریم. بعد پتروشیمی ها تعطیل شد گفتن اصلا صادرات ازاد واردات ممنوع کامپیوتر لوازم خونگی ماشین .... واردات ممنوع بعد گفتن یه حالا لوازم خونگی ازاد بعد گفتن کامپیوتر هم ازاد. بعد گفتن اقا همه چی ازاد با دلار مبادله ای نه دلاری که از صرافی گرفتید. بعد گفتن نه اقا با همه دلارها ازاده. همه اینا تو یه ماه باور می کنید؟
    برای خودمون متاسفم
    سرشما رو هم درد اوردم دلم پر بود یه جا به این قانون مسخره اعتراض کنم

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ستار عزیز، خیلی ممنون از توضیحات مبسوط و مفید شما. علی الخصوص در خصوص پایا و ساتنا که از دلایل آن اطلاع نداشتم.
      من در این یادداشت در واقع هیج اعتراضی به تصمیمات به تعبیر محمد قائد تقه ای دولت ندارم. اتفاقا الان که دوباره از بیمارستان پارس بر می گشتم ساختمان وزارت کشاورزی را دیدم که یک دفعه گفتند باید خالی شود و به شهرستانها منتقل شود. تقریبا تمام تصمیات اقتصادی دول نهم و دهم ویرانگر بوده و اساسا حساسیت نسبت به آن از بین رفته است. بنابراین یک تصمیم شتابزده معمولی است که چند روز دیگر آثار آن را خواهند فهمید. اگر یادت باشد در دولت نهم چنان حداقل حقوق کارگر را بالا بردند که پرداخت نشده مجبور شدند کاهش دهند.
      اعتراض من به بیمارستانی است که دریافت پول با 48 ساعت تاخیر را نمی پذیرد و خوب می داند که همواه بیمار چه مکافاتی خواهد داشت. اتفاقا در ملاقات بعدازظهر امروز بیشتر سوال کردم. تا قبل از این تصمیم حداکثر بیست میلیون را بصورت نقدی دریافت می کرده اند و برخلاف گفته دوست ناشناس در بالا حتما اصرار می کردند که با کارت پرداخت شود. پول نقد کلی هزینه های جانبی دارد. حتی اگر این قانون 48 ساعت لغو هم نشود، چندان فرقی به حال بیمارستان نمی کند. محکم کاری آنها بیشتر به خاطر این است که مردم صورتحساب را نپردازند. امروز وقتی به صندوقدار بیمارستان این موضوع را می گفتم می گفت 48 ساعت پول روی هواست. گفتم با این حساب کل دارائی شما که در بانکهاست روی هواست. به هر حال هنوز کار ما به جائی نرسیده که بانک ریال مردم را ندهد. و اگر هم بخواهد ندهد فرقی نخواهد داشت که در حساب شما باشد یا نباشد.

      حذف
  3. توجه کنید 2سیستم پرداخت داریم 1بانک ملت که انی کم ولی 12ساعت (روز بعد در حساب دیگریست و2سایر بانک ها کههمانطور که بیان شده عمل مینمایند

    پاسخحذف
  4. اون کلمات حرومزادگی و قرمساق-صفتی نیستند؟ که البته هنوز بسیار مؤدبانه اند!

    پاسخحذف